woensdag 14 maart 2012

Ik ben toch niet gek ...?!

De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. (…) … want het dwaze van God is wijzer dan mensen. – 1 Korinthiërs 1:18 en 24 

Aan bovenstaande reclameboodschap van een grote mediaketen moest ik denken toen ik in de eerst brief aan de Korinthiërs zat te lezen. In het eerste hoofdstuk van deze brief wordt de goddelijke wijsheid tegenover de wijsheid van mensen gezet. In deze weken voor Goede Vrijdag en Pasen is het goed om het grote verschil nog weer eens op ons af te laten komen.

De wijsheid zoals de wereld die verkondigt, spreekt over geld en macht, over spullen die we niet (zouden) kunnen missen. Het gaat om groter en beter, nieuwer en sneller. Als je daar tegenover de lijdensgeschiedenis zet, dan zou je inderdaad de reactie ‘Ik ben toch niet gek’ kunnen verwachten. Want wat zijn de elementen van het evangelie van de lijdende Christus? Ik noem er een paar.

God ziet de mensen te gronde gaan. Ondanks alle vooruitgang en vernieuwing blijft de boodschap klinken dat we allen op een heilloze weg zitten, dat we allen verloren gaan door de macht van de zonde.

Maar God wil deze ondergang niet. Daarom stuurt Hij zijn Zoon naar de aarde om door zijn plaatsvervangend lijden en sterven aan het kruis de mensen te verlossen uit de macht van de zonde.

Wie dat gelooft, wordt gered, wordt bevrijd.

Wat we werkelijk niet kunnen missen, zijn Gods vrede en Gods liefde voor de wereld in zijn geheel en voor ons persoonlijk.

Laten we zo naar Goede Vrijdag en Pasen toeleven en zeggen: Ik ben toch niet gek?

(Of toch wel een beetje …?!)

1 opmerking:

  1. Geachte heer de Zwart.
    Wat mooi om dit zo, in relatief weinig bewoording, zo duidelijk te lezen.
    Als aanvlling zou ik dan ook willen zeggen: Wij, Christenen, zijn niet gek, wij denken alleen anders.

    Met vriendelijke groeten en in Chrisuts verbonden

    M.Vermij
    Bap.Gem. Lelystad

    BeantwoordenVerwijderen