maandag 19 maart 2012

Geloof, kleingeloof, ongeloof


Vijf confrontaties met Jezus Christus in Marcus 4:35 tot en met Marcus 6:6 (NBV). 

Vijf geschiedenissen van Jezus met mensen. Ik zet ze voor u op een rijtje met de reacties van de mensen erbij.

1. De storm op het meer. Jezus gebiedt de storm te gaan liggen en vraagt aan de discipelen: ‘Waarom die schrik? Geloven jullie nog steeds niet?’

2. De geestenuitdrijving van de man in het land der Gerasenen. De geesten storten zich in een kudde varkens, die daarop verdrinken in het meer. De omstanders vragen Jezus dringend te vertrekken.

3. De genezing van een vrouw die aan bloedverlies leed. ‘Als ik alleen maar zijn kleed aanraak, dan ben ik genezen’, geloofde ze. En het was zo.

4. De genezing van het dochtertje van Jaïrus. Toen Jaïrus bericht kreeg van het overlijden van zijn dochter zei Jezus: ‘Wees niet bang, blijf geloven’.

5. In Nazareth, zijn vaderstad, kon Jezus geen wonderen doen vanwege het ongeloof van zijn stadsgenoten.

Wat een verschillende reacties krijgt de Heer te verwerken: reacties van groot geloof, kleingeloof en ongeloof, reacties van toewijding en afwijzing. En dat allemaal in een tijdsbestek van enkele dagen.

Het bijzondere is dat ik veel van die reacties herken in mezelf: het ongeloof, het kleingeloof en het grote geloof, ze maken allemaal deel uit van mijn bestaan.

En ik kan met al die gevoelens bij Jezus terecht: Goddank!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten